21. szabály: Az egyéni stroke play és match play egyéb formái
21. szabály: Az egyéni stroke play és match play egyéb formái
A szabály célja: A 21. szabály az egyéni játék négy egyéb formájára, köztük a stroke play három formájára vonatkozik, ahol az eredményszámítás a szokásos stroke playhez képest máshogy történik. E három forma: a Stableford (szakaszonként szerzett pontok); a maximális ütésszám (minden szakaszra meghatározzák a maximális ütésszámot) és a Par/Bogey (amikor a match play eredményszámítást alkalmazzák szakaszonként).
21.1. Stableford (stroke play Stableford pontozással)
21.1a. A Stableford játékforma áttekintése
A Stableford játék a stroke play egyik formája, ahol:
- egy játékos vagy fél szakaszonkénti eredménye egy (ún. Stableford) pontszám, amelyet annak alapján kap, hogy a játékos vagy a fél adott szakaszon teljesített ütéseinek száma (a tényleges ütéseket és a büntetőütéseket is beleértve) mennyire tér el a Bizottság által az adott szakaszra meghatározott rögzített ütésszámtól, és
- a versenyt az a játékos vagy fél nyeri, akinek az összes versenykör teljesítése után a legtöbb pontja van.
A Stableford játékformában a stroke play 1–20. szabályban szereplő rendes szabályai a jelen speciális szabállyal módosított változatban érvényesek. A 21.1. szabály:
- scratch versenyekre készült, de hendikepversenyekre is alkalmazható, és
- egyéni játékra készült, de olyan versenyekre is alkalmazható, ahol partnerek játszanak, amelyre vonatkozó módosítást a 22. szabály (Foursome) és a 23. szabály (Four-Ball) tartalmazza, valamint csapatversenyekre, amelyre vonatkozó módosítást a 24. szabály tartalmazza.
21.1b. Eredményszámítás a Stableford játékban
(1) Pontszerzés. A játékos szakaszonként kap pontokat úgy, hogy saját eredményét az adott szakaszra megállapított rögzített ütésszámhoz viszonyítják, ami alapértelmezésben a par, hacsak a Bizottság más rögzített eredményt nem határoz meg:
A megjátszott szakaszon szerezhető pontok | Pont |
Két vagy több ütéssel a rögzített ütésszám felett, vagy nincs leadott eredmény | 0 |
Egy ütéssel a rögzített ütésszám felett | 1 |
A rögzített ütésszámmal megegyező | 2 |
Egy ütéssel a rögzített ütésszám alatt | 3 |
Két ütéssel a rögzített ütésszám alatt | 4 |
Három ütéssel a rögzített ütésszám alatt | 5 |
Négy ütéssel a rögzített ütésszám alatt | 6 |
Az a játékos, aki valamilyen okból nem juttatja szabályosan a lyukba a labdáját (azaz nem fejezi be a szakaszt), nulla pontot kap a szakaszra.
A játék tempóját segítendő, a játékosokat ösztönözni kell arra, hogy ne folytassák az adott szakaszt, ha az eredményük nulla pont lesz.
A szakasz akkor tekintendő befejezettnek, amikor a játékos a labdáját a lyukba juttatja, vagy úgy dönt, hogy ezt nem teszi, vagy amikor a ponteredménye nulla pontot ér.
(2) Az egyes szakaszokra feljegyzett eredmény. A szakaszeredmények eredménykártyán való feljegyzésére vonatkozó 3.3b. szabály figyelembevételével:
- Ha a szakaszt úgy teljesítik, hogy a labda a lyukba került:
- amikor az ütésszám alapján egy vagy több pont kapható: az eredménykártyán a tényleges ütésszámnak kell szerepelnie.
- amikor az ütésszám alapján nulla pont kapható: az eredménykártyán vagy nem szabad eredménynek szerepelnie, vagy legalább annyi ütést kell feljegyezni, amennyiért nulla pont jár.
- Ha a szakaszt nem teljesítik, azaz a labda nem kerül a lyukba: ha a játékos nem juttatja szabályosan a lyukba a labdát, az eredménykártyán vagy nem szabad eredménynek szerepelnie, vagy legalább annyi ütést kell feljegyezni, amennyiért nulla pont jár.
A Bizottság feladata, hogy kiszámítsa a játékos által az egyes szakaszokon szerzett pontokat és hogy – hendikepverseny esetén – a pontszámítás előtt az egyes szakaszoknál feljegyzett ütésszámhoz figyelembe vegye a játékos ütéselőnyeit.
Lásd: Bizottsági eljárások, 5A(5). fejezet (a versenykiírás javasolhatja, de nem kötelezheti a játékosokat arra, hogy a szakaszonként szerzett pontokat feljegyezzék az eredménykártyára).
21.1c. Büntetések a Stableford játékban
Minden büntetés, ami érvényes a stroke play játékban, érvényes a Stableford játékban is, kivéve ha a játékos az alábbi öt szabály bármelyikét megszegi, kizárás helyett büntetésként nulla pontot kap arra a szakaszra, ahol a szabályszegés történt:
- nem juttatja lyukba a labdát a 3.3c. szabály szerint
- nem javítja ki azt a hibát, hogy a szakaszt az elütőterületen kívülről kezdte (lásd: 6.1b(2) szabály)
- nem javítja ki azt a hibát, hogy idegen labdával játszott (lásd: 6.3c. szabály), vagy
- nem javítja ki azt a hibát, hogy súlyos szabálysértésnek számító módon idegen helyről játszott (lásd: 14.7b. szabály), vagy
- nem javítja ki azt a hibát, hogy soron kívül ütött (lásd: 22.3. szabály).
Ha a játékos bármely más, kizárással járó szabályszegést követ el, büntetése: kizárás.
A büntető ütések alkalmazása után a játékos Stableford pontjai a szakaszon nem kerülhetnek nulla pont alá.
21.1d. A 11.2. szabály alóli kivétel a Stableford játékban
A 11.2. szabály nem vonatkozik az alábbi esetre:
Ha egy játékos mozgásban levő labdájának lyukba kell kerülnie ahhoz, hogy a játékos egy pontot kapjon, és a labdát valaki szándékosan eltéríti vagy megállítja akkor, amikor nincs észszerű esély arra, hogy a labda lyukba kerüljön, az elkövetőnek nem jár büntetés, játékos nulla pontot kap a szakaszra.
21.1e. Amikor a versenykör véget ér a Stableford játékban
A játékos versenykörének akkor van vége, amikor a játékos:
- az utolsó szakaszon lyukba juttatja a labdáját (beleértve pl. a 6.1. vagy a 14.7b. szabály szerinti hiba kijavítását is) vagy,
- úgy dönt, hogy az utolsó szakaszon nem juttatja lyukba a labdáját, vagy a szakaszon nulla pontnál nem tud jobb eredményt elérni.
21.2. Maximális ütésszám (stroke play ütésszám korláttal)
21.2a. A maximális ütésszámú játékforma áttekintése
A maximális ütésszámú játék a stroke play azon formája, ahol egy játékos vagy fél szakaszonkénti eredményét a Bizottság által meghatározott maximális ütésszámban korlátozzák, amely lehet például dupla par, nettó dupla bogey vagy egy fix szám.
A maximális ütésszámú játékformában a stroke play 1–20. szabályban szereplő rendes szabályai a jelen speciális szabállyal módosított változatban érvényesek. A 21.2. szabály:
- scratch versenyekre készült, de hendikepversenyekre is alkalmazható, és
- egyéni játékra készült, de olyan versenyekre is alkalmazható, ahol partnerek játszanak, amelyre vonatkozó módosítást a 22. szabály (Foursome) és a 23. szabály (Four-Ball) tartalmazza, valamint csapatversenyekre, amelyre vonatkozó módosítást a 24. szabály tartalmazza.
21.2b. Eredményszámítás a maximális ütésszámú játékban
(1) A játékos szakaszeredménye. A játékos szakaszeredményének alapja a játékos ütéseinek száma (a tényleges ütéseket és a büntetőütéseket is beleértve), azzal a kivétellel, hogy a játékosnak akkor is csak a maximális ütésszámot ítélik oda, ha a tényleges eredménye magasabb, mint ez a maximum.
Az a játékos, aki valamilyen okból nem juttatja szabályosan a lyukba a labdáját (azaz nem fejezi be a szakaszt), arra a szakaszra a maximális ütésszámot kapja.
A játék tempóját segítendő a játékosokat ösztönözni kell arra, hogy ne folytassák az adott szakaszt, ha az eredményük elérte a maximális ütésszámot.
A szakasz akkor tekintendő teljesítettnek, amikor a játékos a labdáját a lyukba juttatja, vagy úgy dönt, hogy ezt nem teszi meg, vagy amikor elérte a maximális ütésszámot.
(2) Az egyes szakaszokra feljegyzett eredmény. A szakaszeredmények eredménykártyán való feljegyzésére vonatkozó 3.3b. szabály figyelembevételével:
- Ha a szakaszt úgy teljesítik, hogy a labda a lyukba került:
- amikor az ütésszám kisebb, mint a maximális ütésszám: az eredménykártyán a tényleges ütésszámnak kell szerepelnie.
- amikor az ütésszám ugyanaz vagy nagyobb, mint a maximális ütésszám: az eredménykártyán vagy nem szabad eredménynek szerepelnie, vagy legalább annyi ütést kell feljegyezni, mint a maximális ütésszám.
- Ha a szakaszt nem teljesítik, azaz a labda nem kerül a lyukba: ha a játékos nem juttatja szabályosan a lyukba a labdát, az eredménykártyán vagy nem szabad eredménynek szerepelnie, vagy legalább annyi ütést kell feljegyezni, mint a maximális ütésszám.
A Bizottság feladata, hogy a játékos által az egyes szakaszokon elért eredményeket minden olyan szakaszon a maximális ütésszámhoz igazítsa, ahol az eredménykártya szerint nincs eredmény vagy az a maximális ütésszámnál nagyobb; hendikepverseny esetén pedig az, hogy az egyes szakaszoknál feljegyzett ütésszámhoz figyelembe vegye a játékos ütéselőnyeit.
21.2c. Büntetések a maximális ütésszámú játékban
A stroke play során járó büntetések a maximális ütésszámú játékban is járnak, azzal a kivétellel, hogy az a játékos, aki az alábbi négy szabály bármelyikét megszegi, a kizárás helyett büntetésként maximális ütésszámot kap arra a szakaszra, ahol a szabályszegés történt:
- nem juttatja lyukba a labdát a 3.3c. szabály szerint;
- nem javítja ki azt a hibát, hogy a szakaszt az elütőterületen kívülről kezdte (lásd: 6.1b(2) szabály);
- nem javítja ki azt a hibát, hogy idegen labdával játszott (lásd: 6.3c. szabály), vagy
- nem javítja ki azt a hibát, hogy súlyos szabálysértésnek számító módon idegen helyről játszott (lásd: 14.7b. szabály).
Ha a játékos bármely más, kizárással járó szabályszegést követ el, büntetése: kizárás.
Az esetleges büntetőütések felszámítását követően a játékos szakaszeredménye nem lehet nagyobb, mint a Bizottság által meghatározott maximális ütésszám.
21.2d. A 11.2. szabály alóli kivétel a maximális ütésszámú játékban
A 11.2. szabály nem vonatkozik az alábbi esetre:
Ha egy játékos mozgásban levő labdájának lyukba kell kerülnie ahhoz, hogy a játékos eredménye kevesebb legyen, mint a szakaszra vonatkozó maximális ütésszám, és a labdát valaki szándékosan eltéríti vagy megállítja akkor, amikor nincs észszerű esély arra, hogy a labda lyukba kerüljön, az elkövetőnek nem jár büntetés, és a játékos maximális ütésszámot kap a szakaszra.
21.2e. Amikor a versenykör véget ér a maximális ütésszámú játékban
A játékos versenykörének akkor van vége, amikor a játékos:
- az utolsó szakaszon lyukba juttatja a labdáját (beleértve pl. a 6.1. vagy a 14.7b. szabály szerinti hiba kijavítását is) vagy,
- úgy dönt, hogy az utolsó szakaszon nem juttatja lyukba a labdáját, vagy már elérte a szakaszra meghatározott maximális ütésszám
21.3. Par/Bogey (stroke play fiktív mérkőzéssel)
21.3a. A Par/Bogey játékforma áttekintése
A Par/Bogey játék a stroke play azon formája, ahol az eredményszámítás ugyanaz, mint a match playben, és ahol:
- az a játékos vagy fél nyer meg vagy veszít el egy szakaszt, aki azt a szakaszt kevesebb vagy több ütéssel (a tényleges ütéseket és a büntetőütéseket is beleértve) teljesíti, mint a Bizottság által arra a szakaszra meghatározott rögzített ütésszám, és
- a versenyt az a játékos vagy fél nyeri, aki az elveszített szakaszokhoz képest a legtöbb nyert szakasszal rendelkezik (ennek kiszámítása úgy történik, hogy a megnyert szakaszok összesített számából levonják az elvesztett szakaszok számát).
A Par/Bogey játékformában a stroke play 1–20. szabályban szereplő rendes szabályai a jelen speciális szabállyal módosított változatban érvényesek. A 21.3 szabály:
- scratch versenyekre készült, de hendikepversenyekre is alkalmazható, és
- egyéni játékra készült, de olyan versenyekre is alkalmazható, ahol partnerek játszanak, amelyre vonatkozó módosítást a 22. szabály (Foursome) és a 23. szabály (Four-Ball) tartalmazza, valamint csapatversenyekre, amelyre vonatkozó módosítást a 24. szabály tartalmazza.
21.3b. Eredményszámítás a Par/Bogey játékban
(1) A szakaszok megnyerése vagy elvesztése. Az eredményszámítás ugyanúgy történik, mint a match playben, tehát a nyert vagy a vesztett szakaszok számát úgy állapítják meg, hogy a játékos ütéseinek számát (a tényleges ütéseket és a büntetőütéseket is beleértve) összehasonlítják a Bizottság által az adott szakaszra megállapított rögzített ütésszámmal (általában par vagy bogey):
- ha a játékos ütésszáma alacsonyabb, mint a rögzített eredmény, megnyeri a szakaszt,
- ha a játékos ütésszáma ugyanaz, mint a rögzített eredmény, a szakasz döntetlen (más néven felezik),
- ha a játékos ütésszáma magasabb, mint a rögzített eredmény, elveszti a szakaszt.
Az a játékos, aki valamilyen okból nem juttatja szabályosan a lyukba a labdáját (azaz nem fejezi be a szakaszt), elveszti a szakaszt.
A játék tempóját segítendő a játékosokat ösztönözni kell arra, hogy ne folytassák az adott szakaszt, ha az eredményük meghaladta a rögzített eredményt (mivel már elvesztették a szakaszt).
A szakasz akkor számít teljesítettnek, amikor a játékos a labdáját a lyukba juttatja, vagy úgy dönt, hogy ezt nem teszi meg, vagy amikor az eredménye meghaladja a rögzített eredményt.
(2) Az egyes szakaszokra feljegyzett eredmény. A szakaszeredmények eredménykártyán való feljegyzésére vonatkozó 3.3b. szabály figyelembevételével:
- Ha a szakaszt úgy teljesítik, hogy a labda a lyukba került:
- amikor az ütésszám alapján a szakaszt megnyerték vagy döntetlenre játszották: az eredménykártyán a tényleges ütésszámnak kell szerepelnie;
- amikor az ütésszám alapján a szakaszt elvesztették: az eredménykártyán vagy nem szabad eredménynek szerepelnie, vagy olyan eredményt kell feljegyezni, amely a szakasz elvesztését jelenti;
- ha a szakaszt nem teljesítik, azaz a labda nem kerül a lyukba: ha a játékos nem juttatja szabályosan a lyukba a labdát, az eredménykártyán vagy nem szabad eredménynek szerepelnie, vagy olyan eredményt kell feljegyezni, amely a szakasz elvesztését jelenti.
A Bizottság feladata eldönteni, hogy a játékos szakaszonként nyert, döntetlent ért el vagy vesztett, és – hendikepverseny esetén – a szakaszeredmény eldöntése előtt az egyes szakaszoknál feljegyzett ütésszámhoz figyelembe vegye a játékos ütéselőnyeit.
Kivétel – Nem jár büntetés, ha az nem befolyásolja a szakasz eredményét: ha a játékos által leadott eredménykártyán a valós eredménynél alacsonyabb szakaszeredmény szerepel, de ez nem befolyásolja azt, hogy a szakaszt megnyerte, elvesztette vagy döntetlenre játszotta, a 3.3b. szabály szerint nincs büntetés.
Lásd: Bizottsági eljárások, 5A(5). fejezet (a versenykiírás javasolhatja, de nem kötelezheti a játékosokat arra, hogy a szakaszeredményt feljegyezzék az eredménykártyára).
21.3c. Büntetések a Par/Bogey játékban
Minden büntetés, ami érvényes a stroke play játékban, érvényes a Par/Bogey játékban is, kivéve ha a játékos az alábbi öt szabály bármelyikét megszegi, kizárás helyett büntetésként elveszíti a szakaszt, ahol a szabályszegés történt:
- nem juttatja lyukba a labdát a 3.3c. szabály szerint
- nem javítja ki azt a hibát, hogy a szakaszt az elütőterületen kívülről kezdte (lásd: 6.1b(2) szabály)
- nem javítja ki azt a hibát, hogy idegen labdával játszott (lásd: 6.3c. szabály), vagy
- nem javítja ki azt a hibát, hogy súlyos szabálysértésnek számító módon idegen helyről játszott (lásd: 14.7b. szabály), vagy
- nem javítja ki azt a hibát, hogy soron kívül ütött (lásd: 22.3. szabály).
Ha a játékos bármely más, kizárással járó szabályszegést követ el, büntetése: kizárás.
A büntető ütések alkalmazása után a játékos eredménye a szakaszon nem lehet rosszabb, mint szakaszvesztés.
21.3d. A 11.2. szabály alóli kivétel a Par/Bogey játékban
A 11.2. szabály nem vonatkozik az alábbi esetre:
Ha egy játékos mozgásban levő labdájának lyukba kell kerülnie ahhoz, hogy a játékos döntetlent érjen el a szakaszon, és a labdát valaki szándékosan eltéríti vagy megállítja akkor, amikor nincs észszerű esély arra, hogy a labda lyukba kerül, az elkövető nem kap büntetést, és a játékos elveszti a szakaszt.
21.3e. Amikor a versenykör véget ér a Par/Bogey játékban
A játékos versenykörének akkor van vége, amikor a játékos:
- az utolsó szakaszon lyukba juttatja a labdáját (beleértve pl. a 6.1. vagy a 14.7b. szabály szerinti hiba kijavítását is) vagy,
- úgy dönt, hogy az utolsó szakaszon nem juttatja lyukba a labdát vagy már elvesztette a szakaszt.
21.4. Three-Ball match play (háromlabdás mérkőzés)
21.4a. A Three-Ball match play áttekintése
A Three-Ball match play a match play egyik formája, ahol:
- három játékos másik két játékossal egy időben egyéni mérkőzést játszik, és
- mindegyik játékos egy saját labdát játszik meg, és ugyanazt használja mindkét mérkőzésén.
A match play 1–20. szabály szerinti rendes előírásai mindhárom egyéni mérkőzésre vonatkoznak azzal a különbséggel, hogy a jelen speciális szabályok két olyan helyzetben is érvényesek, ahol a rendes Szabályok egyik mérkőzésen való alkalmazása ellentétes lenne ugyanazon Szabályok másik mérkőzésen való alkalmazásával.
Ha egy játékos bármelyik mérkőzésen sorrenden kívül üt, az az ellenfél, akinek először kellett volna következnie, a 6.4a(2) szabály szerint érvénytelenítheti az ütést:
Ha a játékos mindkét mérkőzésén sorrenden kívül ütött, mindkét ellenfele dönthet arról, hogy érvényteleníti-e az ütést az adott játékossal folytatott mérkőzésén.
Ha a játékos ütését csak az egyik mérkőzésen érvénytelenítették:
- a másik mérkőzésen a játékos köteles az eredeti labdával folytatni a játékot;
- ez azt jelenti, hogy úgy kell befejeznie a szakaszt, hogy a két mérkőzésen két különböző labdát játszott meg.
21.4c. Az ellenfél felvette vagy elmozdította a labdát vagy a labdajelölőt
Ha az egyik ellenfél a játékos labdájának vagy labdajelölőjének felvételért vagy elmozdításáért egy büntetőütést kap a 9.5b vagy a 9.7b szabály szerint, akkor azt a büntetést csak a játékos ellen játszott mérkőzésén kapja.
A másik játékos ellen játszott mérkőzésén az ellenfélnek nem jár büntetés.
21.5. A golf egyéb játékformái
Bár a 3., 21., 22. és a 23. szabály csak bizonyos játékformákra tér ki, a golfot számos formában is játsszák még, ilyen pl. a scramble vagy a greensome.
A Szabályok kiterjeszthetők az ilyen és más hasonló játékformákra.
Lásd: Bizottsági eljárások, 9. fejezet (ajánlások a Szabályok egyéb gyakori játékformákra való alkalmazásához).